|
Tv-serie: Breaking Bad (2008)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Drama
Land: USA
Regi: Vince Gilligan
Spilletid: 43 min
Datoer:
| 2011-11-02 | DVD/Blu-Ray | Norge |
Mediarating:  5.7 av 6
Filmkanaler / Streaming:
| Max (TV Kanalen) | TV-Kanal |
|
Serie: Breaking Bad
| Better Call Saul (2015)
| Breaking Bad (2008)
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (64 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (4)
|
Anmeldelsen:
Breaking Bad - Sesong 4 - Med enda mer spenning og action
Publisert: [ 14. Oktober 2012 ]
|
Terningkast:
Ingress:
Walter White er en kjemilærer som begynte å lage dop for å spe på inntekten. Han har lungekreft og er under behandling for det. Nå jobber han for en mann ved navn Gus for å lage masse dop for ham. Walter var ment å bli tatt av dage, men gjorde seg uunnværlig i siste sekund slik at Gus ble nødt til å satse på ham likevel for å slippe å tape penger. Pengene han tjener bruker han på familien sin og sin svoger Hank for hans behandlingsopplegg. Men først må de selvsagt hvitvaskes og der involverer hans tidligere kone Skylar seg som støttespiller. Det er ikke et enkelt liv å drive som kokk i narkobransjen... |
Anmeldelse:
Det første vi får se er at en tapetkniv skjærer over noen strips på en trekasse. Og så ser vi fra kassen at det er Gale som åpner den. Han smiler stort over det han ser nede i kassen. Det er en stor beholder som skal brukes til å fremstille kjemisk dop. Det vi her bevitner er når Gale setter opp laboratoriet som Walter White får drive. Gale åpner den store pakken helt med et engasjement som man bare finner hos barn på juleaften når de skal åpne sine presanger. Like etter kommer Gus inn og spør hvordan det går. Gale er henrykt over å få lov til å realisere laboratoriet med det aller beste utstyret. Han sier til Gus at han har analysert dopet som han fikk av ham og sier at det er av ypperste kjemisk kvalitet. Før Gus går spør Gale om det er konkurrenten som lager det dopet. Gus svarer at det er en mann som har jobbet for ham som lager den dopen. Han sier at den mannen som er en topp kjemiker og vil jobbe for ham, men han vil ikke tillate det, fordi han ikke ser på ham som profesjonell nok. Gale sier at om denne mannen ikke er proff så vet han ikke hva han skal kalle seg. Og han fortsetter også å si at denne mannens dop er den beste han har sett noensinne. Gale avslutter med å si at han vet at Gus egentlig vil ha det beste. Walter White er tilbake. Her 'teamer' han nok en gang opp med den ikke fult så gjennomtenkte Jessie Pinkman som han aldri kommer helt ut av samme båt med. Men de to har etter hvert lært å sette pris på hverandres selskap. Dramaet er i gang. For Walter og Jessie vet at Gus egentlig ikke vil ha noe mer med dem å gjøre og bare har dem fordi han er nødt. De har med andre ord bare kjøpt seg litt tid. Nå må de forsøke å koke opp en plan for hvordan de kan kvitte seg med Gus før han gjør det med dem. Det er et nådeløst spill de er del av. Hjemme i huset til Walter bor hans ekskone og hans barn. Han noen kvelder i uken som han tilbringer med å spise middag sammen med sin kjære familie. De er alle glad i hverandre i den familien selv om de ikke bor sammen under samme tak lenger. Også svogeren hans Hank er med også i denne sesongen. Hank sliter med å komme seg på beina igjen etter noen stygge skuddskader som han på seg i felten i narkotikapolitiet. Jessie på sin side forsøker å leve sitt liv. Han klarer ikke å holde seg rein for narkotika. Sammen med sine venner Skinny Pete og Badger driver de på med sitt narkoliv og heftig festing. Etter hvert får man også se Hank begynne å etterforske videre saken sin og da kommer han virkelig på sporet av hva som virkelig er tilfelle her. Denne sesongen begynner der den forrige slapp. Og med den cliffhangerslutten som avsluttet den tredje sesongen så var det vel ingen bombe at dette kom til å bli noe du må få med deg. Vi som har fulgt serien i flere sesonger nå vet å sette pris på den kvaliteten som her leverer og man får også det i denne sesongen også. Dette er spennende som aldri før og man ser virkelig fram til dette forspillet foran den store avslutningen i den aller siste sesongen som blir den femte i rekken. Sesongen begynner i et høyt tempo før det hele roes noe ned etter den første episoden, men fortvil ikke fordi det taes bra opp igjen etter hvert. Konseptet holder stadig mål og man utvider litt og litt med mer og mer nye veier å gå og marker å pløye. Denne sesongen holder også et høyt nivå og er veldig underholdende å se. Også det tekniske er bra gjort her. Fotoet er også bra og godt variert. Man liker de kunstneriske vendingene som beriker seriens uttrykk. Det er ofte fiffige overganger som gjør serien enda mer rå. Skuespillet er framdeles veldig bra og blant det beste i bransjen på hovedrolleinnehaver Bryan Cranston. Man har klart å overgå hverandre i hver eneste nye sesong utover i Breaking Bad og det gjør en også med denne fjerde sesongen. Spenningen er til å ta å føle på her hele veien. Man er litt usikker på hva som kommer til å skje her og det er bra. Det eneste som er gitt er at Walter bør overleve. Nå gleder jeg meg bare til finalen i siste sesong for å se hvordan dette kommer til å ende. Det blir spennende å se hvordan en velger å ende dette. En ting er i alle fall sikkert og det er at Breaking Bad er en solid serie og dette er den beste sesongen til nå. Man har dog skippet noe av den kunstneriske tvisten som man hadde i de tre første sesongene så det vitner om skifte av regissør, men likevel synes jeg dette holder seg relativt bra og spenningen er bedre enn noen gang. Og slutten på sesongen er også bra nervepirrende. Med alt dette på plass blir også denne sesongen også et 'must' å få med seg. |