| Logo
Anmeldelse av Battlestar Galactica: Razor - TV-Film (2007)
TV-Film: Battlestar Galactica: Razor (2007)
Kategori: Action, Drama, Thriller, Sci-Fi
Land: USA
Regi: Félix Enríquez Alcalá
Spilletid: 88 min
Mediarating: 3.8 av 6

Serie: Battlestar Galactica
| Battlestar Galactica: Razor (2007) | Battlestar Galactica (2004) | Battlestar Galactica (2003)

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (4 kritikker)



Anmeldelsen:

En film som aldri klarer helt å løsrive seg og komme med nok nytt materiale

Publisert: [ 28. Februar 2013 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:
Lee Adama blir innsatt som kommandør over slagromskipet Pegasus etter at Helena Cain døde. Han tar over den millitære ledelsen for det andre store romskipet som menneskene har til rådighet i tillegg til Battlestar Galactica. Det er ikke enkelt å fylle tomrommet etter Helena Cain. Lee største utfordring er å skape tillit og integritet til besetningen på Pegasus. Han velger Cainloyale Kendra Shaw som hans nestkommanderende. Hun er lært opp av Cain selv. Man får også bakgrunnshistorien til Cain for å fortelle mer av hvordan hun virkelig var som leder på Pegasus. Her får vi hele historien om hvordan Cains jakt etter å finne Battlestar Galactica samtidig som de kriger med Cylon...

Anmeldelse:
Dette er en TV-film som utdyper det som skjedde i andre halvdel av sesong to pluss mere til av den populære Sci-fi-TV-serien ‘Battlestar Galactica’. TV-filmen begynner med at vi får korte klipp som setter oss inn i handlingen som om dette skulle være en vanlig lang episode av TV-serien. Filmen har til og med den samme TV-introen inkorporert som TV-serien også bruker. Filmen forsøker å kjøre den samme dramalinjen som det serien kjører. Man får en del flashback for å dvele med fortiden og forklare situasjonen i filmen.

For meg virker denne filmen litt kunstig og den forutsetter egentlig å ha sett serien for å kunne ha skikkelig utbytte av dette. Selv om man prøver å forklare alt blir det alt for lite tid på under to timer å sette oss inn i alle karakterene og alt som har skjedd mellom slagene i denne TV-filmen. Det er vanskelig i begynnelsen å orientere seg i hva som hører til hvilken tid selv for meg som har sett hele serien. Dette er en kaotisk lapskaus av en film som beveger seg frem og tilbake i tid på en særdeles rotete måte. Noen trodde kanskje at denne filmen ville komme med en forløsende oppklaring av det vi ikke fikk i serien, men når det er gjort på denne måten og med så mange digresjoner som jeg også synes var det som jeg mest mislikte med selve serien også.

Jeg liker ikke slike filmer som dveler for mye med fortiden. Dette føltes egentlig bare om en dårlig unnskyldning til å lage en film ut av mye bakgrunnsmateriale man satt igjen med etter serien. Sjelden føler jeg at slikt materiale har noe i TV-ruten å gjøre, men det er dog greit fortalt og bedre enn de mest avstikkende episodene i serien. Handlingen kunne vært mer spennende og man kunne ha brukt et mer spennende utgangspunkt enn det man får her. Personlig fant jeg miniserien som dannet utgangspunkt for TV-serien virkelig god og langt over det man leverte her. Miniserien hadde virkelig hadde filmkvalitet hele veien og samt en svært spennende historie og man introduserte også karakterene på en mesterlig måte. Dette når ikke helt opp i sammenligning til miniserien. Det er litt rart at man ikke hadde hatt bedre tid til å skrive et mer særegent manus enn dette i Razor og ikke bare komme med gammelt oppgulp som er spedd på med litt utfyllende handling. Hva med å omhandle hvordan Cylon bygget seg opp eller hvordan det ser ut og helt hvordan Cylonrasen henger sammen. Det er dog et lite plaster på såret å se eldre Cylon teknologi og slikt som man ikke har sett før. I tillegg til slutten som også byr på noen kule overraskelser.

Dette er garantert ikke noe jeg gidder å se to ganger. TV-filmen er ikke dårlig, men heller ikke så god som man ønsker. Mye ligger jo til rette her med så gode effekter som det serien leverer topp med hver gang i sine episoder. Konseptet for serien er jo også drittøft så man skulle tro man hadde mer å by på enn å dvele med fortiden i serien. Man feiler også med å overbruke de karakterene vi kjenner fra serien så altfor godt. De passer jo egentlig ikke helt inn i denne historien her og føles bare som de er med for å vise seg frem for fansen.

Det er også litt vanskelig å vite hvem denne filmen er laget for. Har man ikke sett de første sesongene så skjønner man enten ikke nok eller får spoilet ting om man har tenkt til å begynne å se. Også for de som har sett sesong 1-3 får ikke så mye kjøtt på beinet de heller fordi dette representerer et forbigått kappittel i det meste av handlingen her. Jeg er ikke fan av å gå tilbake i tid å dvele med ting man føler seg litt ferdig med. Da vil jeg mye heller få noe helt nytt enn blanding mellom gammelt med litt nytt som kommer på banen etter hvert. Det blir mye rot her som skaper litt uro i rekkene for denne produksjonen. Dette kommer seg heldigvis litt etter hver hvert når man kommer mer inn i filmen. De siste 20 minuttene er bra spennende og beveger seg inn på ting som man faktisk føler er bra interessant. Hadde man bare gjort mer av dette hele veien kunne dette blitt riktig så bra. For meg redder denne solide slutten mye av inntrykket slik at dette lurer seg opp på en firer på terningen.