|
Tv-serie: Curb Your Enthusiasm (2000)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Komedie
Land: USA
Regi: Robert B. Weide
Spilletid: 30 min
Datoer:
| 2004-07-26 | DVD/Blu-Ray | Norge |
Mediarating:
5 av 6Filmkanaler / Streaming:
| NRK1 | TV-Kanal |
| NRK2 | TV-Kanal |
| NRK3 | TV-Kanal |
| Canal+ | TV-Kanal |
|
|||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (29 kritikker)Andre anmeldelser på filmen: (7)
|
||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
Curb Your Enthusiasm - Sesong 3 - Passelig underholdende!
Publisert: [ 14. Januar 2013 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: Seinfeld-Larry er tilbake og han slapper ikke akkurat av i livet sitt. Han girer seg opp over alle småting og den minste ting blir store problemer for ham. Og når Larry møter andre folk som heller ikke firer på noen krav, blir det selvsagt bråk. Denne gangen investerer Larry penger i et kjendisspisested. Det tar lang tid med mane bestemmelser å få det nye spisestedet på beina. Hans manager blir også hengende rundt det nye spisestedet. Nå gjenstår det bare å se hvordan ting blir når de begynner sine forretninger for alvor... |
||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Denne sesongen begynner litt svakere enn de foregående sesongene, men ting tar seg heldigvis litt opp etterhvert. I denne sesongen er det mer sammenhengende handling også som fortsetter litt fra episode til episode. Larry opplever mye i denne sesongen også. Larry krangler med Ted Danson og de begynner også å krige om en genser som Larry liker. Her får vi se hvordan Larry takler å komme inn i en bønnegruppe. Han bryr jo seg virkelig ikke om dette tøvet i hans øyne og han liker når han får en unnskyldning for å komme seg bort fra bønnerommet som han motvillig roter seg opp i. Det blir også mye oppstyr rundt noen brownies og en vanvittig plan blir lagt for å lure i Larrys venns kjæreste noen peanøtter. Det blir også litt moro ut av at Larry og co skal prøve ut en ny kokk for spisestedet deres. Larry kommer også i en uoverstemmelse med en butikkansatt og en bryllupspresang blir ikke akseptert fordi det har gått for lang tid siden bryllupet. En barnehjelp blir sparket fordi hun på en hagefest lar Larry bruke doen i huset til festarrangøren, og Larry har vært løsmunnet og sagt at han skal ta fullt ansvar hvis noe skjer.Barnehjelpen tar ham på ordet og det byr på problemer for Larry. Det blir også mye ståhei når Larry får vite at CIA har snappet opp at det er planlagt et terrorangrep i L.A. i helgen Larry og samboeren skal holde et veldedighetsarrangement. Larry blir også med i mafiafilm med Martin Scorsese, men sliter med at Marty tar for mange ‘takes’. Det blir også mye bråk når Larry får høre at hans mor er død uten at han fikk greie på det slik at han ikke kunne være med i begravelsen. Larry får også problemer når han snakker med en løsmunnet utro rapper. Det fører også til at Larry får et kjønnshår fast i halsen. Vi blir også med å feire jul sammen med Larry og kompani. Nå har jeg jo også pløyet igjennom Klovn som har tatt sin inspirasjon fra denne serien og Klovn er mye artigere, men dette er kanskje litt mer spissfindig. Serien lider også litt over at ikke Larry David er den beste skuespilleren. Han er dog særdeles flink på manuset og det veier noe opp, men selv om dette til tider er litt i samme gaten Klovn og også ligner litt på Seinfeld også til tider, er jeg nok litt skuffet over serien. Jeg hadde trodd jeg skulle komme til å elske den og helst kalle den genial slik jeg jo gjør med Seinfeld. Denne serien har sine stunder og det har også denne sesongen, men det er ikke så stappet, morsomt og sært som jeg hadde håpet på. Nå har jeg sett hele tre sesonger av denne serien og jeg er ikke helt overbevist på at dette er noe for meg. Hvis en liker slike komiske virkelighetsnære hverdagssituasjoner er Klovn virkelig å foretrekke for de store massene. Larry er nok litt vanskelig å forstå seg på for folk flest, men han sier noen ganger det andre tenker på samme måten som Frank i Klovn. Men i det store og det hele så kommer denne sesongen seg litt etterhvert slik at ting kommer opp på nesten samme nivå som de to foregående sesongene. Det er noe ved HBO-serier som gjør at de alltid blir av et visst nivå som gjør TV-selskapet så eksklusivt og lever opp til sitt kvalitetsbevisste rykte. Det blir som det skal være en del flaue situasjoner og ting er svært bra hvis man liker slikt, men personlig har jeg aldri helt falt for denne typen humor, selv om jeg liker noen av de sære ideene og konseptene som Larry Bringer på bordet her. |
||||||||||||||||||||||