| Logo
Anmeldelse av Tornerose [ Sleeping Beauty ] - Film (1959)
Film: Sleeping Beauty (1959)
Aldersgrense: 7 år
Kategori: Tegnefilm, Familie, Animasjon, Musikal
Land: USA
Regi: Clyde Geronimi, John Lounsbery, Eric Larson
Spilletid: 75 min
Mediarating: 4.5 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (20 kritikker)



Anmeldelsen:

Teknisk sett svært god

Publisert: [ 20. Februar 2010 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

Vi skal til et land langt borte. For lenge siden levde det en konge der med hans skjønne dronning. I mange år hadde de ønsket seg et barn og endelig ble deres ønske oppfylt. De fikk en datter og de kalte henne Aurora. En stor høytidsdag ble kunngjort i kongeriket, slik at folket kunne hylle den nye prinsessen. Det er en gledens dag og blant gjestene finner vi de tre gode feene. Feene kommer med gode tryllegaver i form av strålende skjønnhet og gleden med sang. Men rett før den siste feen rekker å komme med sin gave blir hun avbrutt da den onde heksen Malifika som plutselig dukker opp på slottet uinvitert. Hun er alt annet enn glad for at hun ikke ble invitert til festen. Malifika gir også en gave, men en som er av det mer utspekulerte slaget. Hun kunngjør at før solnedgang på sin sekstenårsdag skal hun stikke fingeren sin på en teinen til en spinnerokk og dø. Den siste gode feen forsøker å hjelpe og klarer å omgjøre døden til søvn og at hun bare kan våkne når den hun elsker kysser henne på munnen...

Anmeldelse:

Det oppstår frykt i kongeriket og man gjør hva man kan for å beskytte Aurora for å havne i denne ulykken. Første tiltak blir å brenne alle spinnerokker. Etter mye tenking finner man ut at kanskje den eneste redningen ligger i å gjemme bort den vesle prinsessen i en liten hytte i skogen. Men Malifika gjør sitt ytterste for å lokalisere prinsessen for å fyllbyrde sin onde spådom...

Disney har med denne filmen brukt sin talent som forteller sammen med kombinasjonen av ny teknologi til å lage nettopp Tornerose. Dette er Disneys versjon av det kjente Tornerose-eventyret. Arbeidet med denne filmen ble påbegynt tidlig på 1950-tallet. Walt Disney ville ikke gjøre filmen slik at den fremsto som bare en kopi av Snehvit. Han klarte å gjøre dette til noe helt spesielt og ulikt alt det de hadde gjort fra før.

Disney hentet inspirasjon fra middelalderens kunstnere når en skulle utforme tegnestilen til denne filmen. Karakterene er veldig originale og solid skapt. Den ble faktisk så populær at da den gikk på kino ble den den nest mest innbringende det året den kom bare slått av monsterhiten Ben Hur.

Dette er en klassisk historie om det gode og det onde. Men i denne versjonen sover ikke Tornerose i hundre år slik som vi er vant til. Her er det gjort en annen vri som jeg ikke skal avsløre her. Du får se for deg selv... Disney har også tatt seg flere friheter med filmatiseringen av det kjente eventyret. Det gjør at man koser seg selv om en vet litt hvordan det hele vil gå. Det er også en latent kjærlighetshistorie som gjør seg veldig godt i filmen.

Det er blitt skapt med praktfulle tegninger og strålende animasjon. Denne filmen er nok for mange blitt det som gjorde barndommen til noe helt spesielt. Det er en detaljrikdom i bildet som gjør denne Disneyfilmen veldig gjennomført. Nok en bragd av Disney kunstnerisk sett. Men det er også et men med denne selv om den teknisk sett er mesterverk, så oppleves ikke underholdningsverdien på samme måten. Men den vinnende kombinasjonen mellom fortryllende sanger og et klassisk eventyr gjør at dette såvidt står til et terningkast fem.